Taxiåkning på sisådär-nivå..

Allt började i fredags. Jag sitter lugn och helt glad hemma och är inställd på en mysig, ensam hemmakväll eftersom Linn och Dg serverade på varsitt julbord, när plötsligt telefonen ringer (tilläggas bör att jag från att jag kom hem från jobbet i princip gått raka vägen till datorn och bara suttit där). Det är Terje från Manpower som ringer och frågar om jag kan jobba, på direkten. Och javisst. Är man här för pengar så är man! Det var till och med så på direkten att han tvingade mig till att ta taxi. Ekonomen inom mig försökte förstås föreslå att jag bara enkelt och smidigt tar bussen men icke, Terje var bestämd. Okej, så taxi it was och första tanken är, hur gör man? Jag har åkt taxi 3 ggr i mitt liv förrut. Alla i Göteborg då det i princip bara var att sätta sig i en som stod och väntade. Men så var det inte idag, idag var jag själv i en huvudstad i ett annat land...

Det jag var tvungen att göra var alltså:
1. Få syn på en taxibil.
2. Försöka få den att fatta att jag behövde åka med.
3. Hoppa in i bilen.

För en vanlig rik storstadsbo så kanske detta låter lätt som en plätt men nu råkar jag vara en riktig Köpingsbo som aldrig ens skulle komma på tanken med detta lyxiga färdsätt. Verkligen tur att jag har sett på film hur dom gör när dom ska åka. Oj oj. Men jag må säga att det gick över förväntan. Den första missen var hur fruktansvärt bortkommen jag måste ha sett ut. Efter några pinsamma blickar och lite kroppsspråk till en utländsk taxichaufför så förstod han att jag faktiskt ville åka med. Min andra miss var att jag satte mig fram. I stundens hetta var jag så lycklig över att jag över huvud taget hade lyckats stanna bilen så jag glömde helt bort att dom på film alltid, ALLTID sätter sig bak! För att kompensera mina antydningar till ovan taxiåkare så pratade jag ingenting under hela vägen (förrutom ett visst hmm:ande när chauffören skällde ut en buss som svängde ut precis framför honom på något obegripligt språk (jag utesluter inte att det kan ha varit norska!)). När vi vid Drammenveien 144 så var jag lättad. Första gången jag ensam tagit taxi, mission completed!

Kommentarer
Postat av: Syster

HAHAHAHA!!! I like!! noo, I love!!

2009-12-03 @ 12:59:02
Postat av: Malle

oh wow!! vilket äventyr! jag gillar hur du använder "de som jag sett på film" som riktlinjer för hur du skulle bete dej :P jag hade gärna velat se dina små vinkningar där på gatan. Asså jag måste verkligen komma och hälsa på dej nån gång så även jag får pröva mina vingar lite! :D jag har ju liksom inte ens åkt taxi, vad jag minns.

Nu är de inte långt kvar tills vi ses! hoppas jag känner igen dej och att du inte helt förvandlas till en storstadsbo ;)

2009-12-10 @ 14:57:58
Postat av: johannes

carling, de är helt lugnt att sätta sej fram, oavsett va dom gör på film ;) (jag har gjort det iaf..)

2009-12-14 @ 19:21:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0